Hard of software matig muziek maken

Door op 10-19-2014 in Muziek, Technologie

Hard of software matig muziek maken

Zoals er in de DJ scene een nagenoeg constante discussie bestaat tussen de voor en nadelen van draaien met vinyl of digitaal zo bestaat die ook bij het produceren van elektronische muziek. Die discussie vertaald zich in het producers wereldje in het gebruik van hard of software als het over geluid en geluidsynthese gaat. Met ander woorden; komen de geluiden die je gebruikt in je composities uit een extern apparaat zoals een keyboard of geluidsmodule of komen de geluiden die je gebruikt uit de de banks van het audio programma op je computer. Maar is dat dan belangrijk, maakt dat wat uit!?

 Computers en muziek

Het gebruik van computers bij het maken van muziek is al jaren gemeengoed maar dat  beperkte zich voorheen vaak tot het draaien van sequence programma’s. Geluiden kwamen voornamelijk uit samplers, synthesizers en andere externe geluidsbronnen. Tegenwoordig kan een computer al het werk doen, sequencen, opnemen, synthesizers emuleren, samples maken en bewerken tot aan het afmixen aan toe. De mogelijkheden om met alleen je computer volledige composities te maken zijn net zo groot als de hoeveelheid programmas die daar voor op de markt zijn. Maar wil je dat eigenlijk allemaal wel als muzikant!?

live-nine-tips-630-80

Over smaak valt….

Wij bij Audiopaul denken dat waar je aan gewend bent en waar je oor naar uitgaat allesbepalend is in de keuze voor de geluiden en instrumenten die je gebruikt. Een computer kan overal mee kan dus ook overal gebruikt worden, dat is handig maar het is ook zo dat een Fender Rhodes uit 1994 een eigenheid aan klank kan hebben die door niets ander te reproduceren valt dan het ding zelf. Het mooiste in onze optiek is dan ook the best of both worlds.  Daarin is plaats for gear heads met een voorliefde voor oude analoge meuk maar ook de high tech muzikanten die hoofdzakelijk een computer gebruiken. Het gaat niet om waar het mee gemaakt is maar hoe het klinkt kinda thing.

Onlosmakelijk verbonden

In de praktijk komen die twee, analoog en digitaal elkaar ergens wel tegen of het nu in de opname, editing of mastering fase is. Er zitten voordelen aan beide maar uiteindelijk valt of staat een track door de ideeën en creativiteit die er achter zit. Muzikanten hebben prachtige dingen gemaakt met de meest minimale middelen en andersom. Daarom kunnen wat ons betreft hard en software productie prima door een deur net zoals vinyl en digitaal overigens. Iedere muzikant zal z’n eigen likes en dislikes hebben als het over apparatuur en geluiden gaat en aangezien de meeste elektronische muzikanten gear heads zijn zal zich dat nooit tot een apparaat beperken. Zo zijn alle vormen van technisch purisme eigenlijk bij voorbaat achterhaald door wat er nog uitgevonden gaat worden.  Hierdoor blijf je als muzikant scherp.